Ikonosfera nr 3, 2011

(spis treści)
 

Ikonosfera nr 2, 2008

(spis treści)
 

Ikonosfera nr 1, 2006

(spis treści)


           

Wydawnictwo UMK 

      

 

 

 

O OPRESYJNOŚCI WOŚP... (2)

 

Podobne przykłady można mnożyć. Wszystkie zaprezentowane billboardy, umieszczane są w miejscach, w których proces komunikacji może przebiegać bez większych przeszkód. Są duże, zawieszone wysoko, zwrócone w kierunku jazdy samochodu, w miejscach natężonego ruchu samochodowego.

 

Inaczej rzecz się ma w przypadku billboardów WOŚP. Spotkałem się z następującymi kontekstami, w których one występowały, są to zarazem różne postacie szumu komunikacyjnego:

  1. Billboardy umieszczane nisko (często zasłaniane przez przejeżdżające samochody);
  2. Billboardy umieszczane z boku ulicy (na murze, płocie), nigdy zwrócone bezpośrednio w kierunku nadjeżdżającego samochodu („z przodu”);
  3. Billboardy zwrócone w kierunku nadjeżdżającego samochodu, ale usytuowane na lewym, przeciwległym pasie ulicy;
  4. Billboardy umieszczane w miejscach niewidocznych – zasłonięte, za drzewami, murami etc.;
  5. Billboardy umieszczane w dużej odległości od ulicy.


Il. 8


Il. 9


Il. 10


Il. 11


Il. 12


Il. 13


Il. 14


Il. 15

 

 

Wszystkie zaprezentowane przeze mnie sytuacje, konteksty, w których umieszczane są billboardy WOŚP, obarczone są szumem komunikacyjnym, którego różne postacie uprzednio zdefiniowałem. Są to billboardy stosunkowo małe (mniejsze od tych, na których znajdują się plakaty podmiotów komercyjnych), umieszczane daleko od ulicy (il. 10) i przede wszystkim „z boku” (il. 8, 9, 10, 11, i 15). Nie spotkałem się z wieloma billboardami zwróconymi bezpośrednio do kierunku jazdy samochodu, jeśli takie sytuacje miały miejsce (il. 13, 14), to billbordy znajdowały się na przeciwległej stronie ulicy (il. 14), zasłaniały je drzewa (il. 13) bądź budynki (il. 14). Czasem usytuowane były tak, że trudno było je w ogóle zobaczyć, ponieważ zasłaniały je inne billboardy (il. 12). Wszystkie te czynniki w konsekwencji prowadzą do „zagłuszania” komunikatu zawartego na analizowanych billboardach.

 


<<< 1 2 3 4 >>>